Uppskattade faciliteter på hotell

Publicerat: 2013-01-31 | 11:00:00 i
Här har ni lite exempel som vi kallar "det lilla extra" för olika kategorier av gäster. 
 
När affärrsresenärer/gäster kommer till ett hotell finns det några saker som är särskilt uppskattade.
Några exempel på det kan tex vara:
 
En Byxpress
Ett badkar
 
 
 
Minibar
 

Service för barn

Publicerat: 2013-01-30 | 08:00:00 i
 
 
När familjen ska ut på semester, restaurangen eller checka in på hotellet är det skönt om har relativft lugna barn därför finns det hotellkedjor, flygbolag och restauranger som gör det möjligt. 
 
Flygbolag - många flygbolag ger barn en slags "leklåda" med ritblock och pennor, något som barnen kan sysselsätta sig under flygresan och föräldrar kan slappna av. 
 
Hotell - För Hotellkedjan Scandic är barnen en viktig målgrupp. På deras hotell finns det en speciell reception för barnen där de kan checka in. Det är en rolig grej för barnen och föräldrarna kan checka in i lugn och ro
 
Restauranger - På restaurangen är det mycket vanligt att det finns ett lekrum för barnen. Mcdonalds är ett typiskt exempel på detta. I lekrummet kan det finnas olika slags aktiviter så som film eller bollhav. 

Service på flygplan

Publicerat: 2013-01-29 | 15:30:00 i
Flygbolag kan erbjuda olika serviceupplevelser, både bra och dåliga.
 
Dåligt: Vissa flygbolag visar film med små TV-apparater som sitter ungefär på var fjärde rad och gör det svårt för de som sitter längst fram eller längst bak att se. (Dessa flyggturer brukar vara korta)
 
Bra: Andra flygbolag vars flighter är längre (tex 12 timmar) kan ha en TV-skärm i varenda säte så varje person kan välja vilken film dem vill se eller musik att lyssna på.
 
BRA!

Skriv om era service upplevelser

Publicerat: 2013-01-29 | 11:08:00 i
Vi vill gärna ta del av era serviceupplevelser, om ni har upplevt bra eller dålig service så kommentera och berätta. Kommentera också vad service är för er och vad ni tycker är bra och dålig service. 
 
 
 
 

Intervju med Emma Tönnberg

Publicerat: 2013-01-28 | 11:36:00 i Intervjuer
Vad är bra service för dig?
- Bra service är när man blir bemött med ett leende och får den hjälp som man behöver. Och jag tycker det är kul med social och kunnig personal! 
 
Har du fått någon bra service på det senaste? 
- Jag tycker att jag hela tiden får bra service, kanske inte har upplevt sådär jätte bra service i en affär men jag tycker att service är när mamma skjutsar mig någonstans eller plockar bort min tallrik från bordet. 
 
Varför vill du jobba med just service i framtiden?
- För det är något som intresserar mig och verkar kul, att göra människor glada och nöjda! 
 
Varför tycker du att bra service är viktigt?
- Jag tycker att det är viktigt för att man går gärna inte tillbaka till en affär/hotell där man blir illa bemött. Med bra service kommer man gärna tillbaka och skaffar kunder! 
 
 

Dagens diss

Publicerat: 2013-01-28 | 08:49:00 i
Att ge dålig service kan kosta en butik dyrt. I helgen skulle en bekant köpa 3 st räkmackor men fick ett nej utav bageriet eftersom de ville inte öppna en ny burk med räkor. Han åkte vidare till ett annat bageri och fick ytterligare nej eftersom de inte hade tillräckligt med ägg. Detta kallar vi dålig service från båda bagerierna. Det är viktigt att ha alla råvaror hemma och att inte säga nej till kunder utan lösa det iallafall. 
Detta kallar vi dålig service och ger tummen ner!

Utmärkt service

Publicerat: 2013-01-27 | 20:19:00 i
 
 
 
Ikväll besökte Gabbi Jensens Böfhus i Borås och där fick man utmärkt service och bemötande. Det var ganska välbesökt men det märktes inte av på personalen alls och som "grädde på moset" smakade maten helt underbart. Bra jobbat jensens böfhus i Borås! 

Service utomlands

Publicerat: 2013-01-27 | 13:17:00 i
I höstas var Gabbi på semester i Cypern. På hennes hotell Silver Sand beach stod det en kökspersonal och enbart gjorde omelett. Man fick välja bland olika saker att ha i sin omelett. Det kallar vi service!

Bild ifrån balkongen utanför receptionen
 
 
 

SERVICE FILM

Publicerat: 2013-01-26 | 12:23:00 i Videor

 


Vardagsservice

Publicerat: 2013-01-25 | 12:02:00 i Vardagsservice
Idag har vi gjort "det lilla extra" för våran lärare så hon slapp gå i kylan för att hämta mat! Våran lärare ställer alltid upp för oss och vi ställer därför upp för henne. Idag var det pasta och köttfärsås på menyn det var det vi packade i en matlåda så de skulle hålla sig varmt till våran kära Linnie!
 
 
 

Kroppsspråk

Publicerat: 2013-01-21 | 10:17:00 i Servicetips
Det är viktigt med kroppsspråket även om man känner sig nere och har en dålig dag. Oavsett hur du känner dig under dagen lämna det hemma. 
 
 
FEL!
 

RÄTT!
 
 

Vardagsservice

Publicerat: 2013-01-18 | 13:00:00 i Vardagsservice
På många mataffärer så finns det förstoringsglas hängade så de gamla kan kolla priserna på varorna.
Detta är jättebra service och uppskattas säkert av de med dålig syn och får en att återkomma. 

Intervju med Karolin

Publicerat: 2013-01-18 | 10:09:00 i Intervjuer

Varför tycker du att bra service är viktigt?

- Jag tycker det är viktig att få bra service för då blir man nöjd med sin vistelse och man kan föra det vidare till andra personer och då gör man lite reklam för butiken eller hotellet.

 

 Har du jobbat inom service någon gång?

- Jag hade praktik på Rusta där jag jobbade med service och hjälpte kunden när de behövde hjälp, har även sålt saker med mitt handbollslag när man gett kunden service.

 

 Vart har du fått den bästa servicen någonstans?

- Jag har fått den bästa servicen på ett hotell som vi var på i USA, dom hjälpte till med allt och var jätte gulliga. När man låg vid poolen kom det en kille och frågade om man ville ha nått och dricka och så kom han med den. Sen om man ville så kunde man beställa massage så stranden och det var mycket skönt.

 

 Varför tycker du att det skulle vara kul att arbeta inom service?

 - För att jag tycker det är roligt att träffa mycket nya människor och hjälpa till med det som dom behöver ha hjälp med. Det är roligt att se när de blir nöjda och får ett leende på läpparna och man vet att det var min förtjänst.

 

 


Vardagsservice

Publicerat: 2013-01-17 | 13:05:00 i Vardagsservice
I sommras när jag och min familj var på Skara Sommarland så hade vi haft en väldigt trevlig dag i solen. När vi skulle ta och åka hem och vi var på väg att gå ut så var det en av oss som la märke till att det var en familj framför oss och kvinnan i familjen hade en toaletpappers "svans" efter sig. Hon som la märke till det berättade för oss vad hon hade lagt märke till. Vi fick oss alla ett gott skratt till en början men sedan började jag känna medkänsla för kvinnan som gick framför oss helt omedveten om vad som flög bakom henne. Så jag sprang fram till henne och berättade vad jag hade upptäckt, och blev gensat röd som en toat i ansiktet och blev full av skam men sedan så brast hon bara i skratt och tackade mig tusen gånger om. Den känslan var väldig skön efteråt och det kändes lite som om jag hade gjort dagens goda gärning!
 
 
 

Hiss eller diss

Publicerat: 2013-01-15 | 12:50:00 i Vardagsservice

I helgen var jag (Malin )och Emma B i Göteborg och upplevde både bra och dålig service.

 När vi besökte kicks i Nordstan fick vi dålig service när vi bemötes av personalen. Först när vi frågade efter torrshampoo bemötes vi med ett ” det är där borta” och ett svagt pekande vilket inte hjälpte något alls eftersom hela väggen var full av produkter. När vi tillslut hittade torrshampoo så gick vi vidare till kassan. Innan vi skulle betala gav jag fram mitt medlemskort och hon ville knappt ta emot det först utan tittade på det och ”fnyste”, när hon dragit kortet fick jag det kastat tillbaka på disken. Det här är ett ett exempel på dålig service och som kund inte uppskattas och vi känner inte att vi vill komma tillbaka.

 

 

 
 

När vi besökte Bikbok i Nordstan fick vi bra service när vi blev bemötta. Vi blev bemöta med ett hej när vi mötte på personalen i affären och de frågade oss om de kunde hjälpa oss med något. När vi sen kom fram i kassan var hon i kassan glad och skrattade när hon skämtade till det lite. Hon var trevlig och önskade en bra dag. Det här är ett exempel på bra service som uppskattas av kunder och gör att vi vill besöka butiken igen.

 

 

 

RSS 2.0