GOD JUL!

Publicerat: 2012-12-24 | 01:49:58 i
Vi på plusdetlillaextra vill önska alla våra läsare en riktigt god jul och att ni får en fin julhelg med mycket mat och skratt! Vi kommer att fortsätta blogga under julen så glöm inte att kika in lite då och då på bloggen!
 
/ Emma H
 

Juletider

Publicerat: 2012-12-12 | 22:47:00 i
 
Hej allihopa! Ville bara informera om att nya blogginlägg håller på att planeras. Vi har varit lite lata på bloggen denna veckan men vi ber så hemskt mycket om ursäkt för detta och jobbar på att få ut lite inlägg under de närmsta dagarna. Eftersom detta är våran sista "riktiga" skolvecka så är det en hel del att stå i när det gäller övrigt skolarbete! Vi kommer såklart att hålla bloggen uppdaterad under julllovet också då vi vill att bloggen ska utvecklas så mycket som möjligt! Julen närmar sig även med stormsteg och det är dags att börja tänka på julklappar och allt annat som hör julen till.
 
Nu på julen är ju servicen extra viktig tycker vi, det gäller att vara glad,positiv och snabb nu i juletid när folk har mycket att stå i. När man kommer in i en butik ska det kännas behagligt och lungt då dom flesta känner sig stressade och har många bollar i luften. Det krävs att personalen har tålamod med varje kund då dom flesta ex vill ha sina varor inslagna. Om det absolut inte finns någon möjlighet till att slå in varan/varorna pga kö eller liknande ska kunden åtmindstone få med sig papper och dekoration för inslagning hem! 
 Ha det så bra! /Emma Henemyr, bloggredaktör på plusdetlillaextra.blogg.se
 
 

Hur man hanterar en missnöjd kund!

Publicerat: 2012-12-10 | 13:47:00 i Servicetips
1. Man ska aldrig påpeka att kunden har fel!
2. Alltid försöka hitta en lösning på problemet.
3. Var lyhörd.
4. Kompensera ifall det behövs.
5. Alltid ha en positiv attityd och inställning.
6. Behandla din missnöjda kund med stor respekt!
7. Se situatonen med kundens/gästens ögon. 
8. En missnöjd gäst är det bästa som finns, för då kan man lära sig av det och rätta till det.
9. "Mun mot mun metoden" en missnöjd kund sprider hellre vidare det än om kunden skulle vara nöjd. 
 
"Mun mot mun metoden"

Vad är en kund?

Publicerat: 2012-12-07 | 13:02:00 i Vardagsservice
 
Detta fann våran mentor Linnie när hon besökte Nordea i Skövde och vi kan inte göra något annat än att hålla med!

La Rami

Publicerat: 2012-12-07 | 12:53:00 i
På måndags morgonen så gick vi i klassen tillsammans med mentor, centrumledare och Skövde nyheter in på La Rami som var de som hade fått flest röster i våran undersökning. På La Rami har de bra kunskap om sina produkter och är intresserade, de ger personlig service och de lägger ner tid på kunden. 
 
De säger i videon att de lägger ner mycket tid på kunden, även om den kanske inte handlar varje gång man är inne och att de som jobbar på La Rami jobbar som ett bra team och att det märks utåt. 
 
Här fick tjejerna på La rami ett diplom och blommor
 
Här är en video när Magnus Franzén och Linnie Vallgren lämnar över diplom till tjejerna på La Rami

Serviceundersökning

Publicerat: 2012-12-07 | 12:47:00 i
Hej alla läsare!
 
Äntligen fredag här kommer ett sista inlägg innan vi går på helg. Idag ska vi skriva om våran undersökning som vi gjorde i höstas om butikernas service i Skövde city. Vi delade upp oss i grupper och frågade personalen i butikerna om deras servicepolicy och hur de bemöter sina kunder? De flesta fick vi samma svar ifrån - det gäller att se kunden och ge personlig service. 
 
Vi avslutade undersökningen med en tävling under shoppinghelgen här i Skövde. Då våran skola Plusgymnasiet stod på torget och marknadsförde våran skola. Våran klass Hotell och turism hade hand om tävlingen där vem som helst, gammal som ung fick rösta på vilken butik som ger bäst service i Skövde City. Varje person fick skriva upp sina kontaktuppgifter och sedan välja den butik de tyckte bäst om. Som pris hade man chans att vinna en frukost för två på Hotell Majoren. Helt otroliga 425 röster fick vi ihop och La Rami blev den vinnande butiken.
 
Malin och Emma under shoppinghelgen i vårat tält
 

2 boendeformer

Publicerat: 2012-12-06 | 13:02:00 i
Hej alla fina läsare!
Idag är det jag, Emma Henemyr som har fått äran att blogga på vår fina serviceblogg!
 
Idag tänkte vi dela med oss av lite olika boendeformer. Under de senaste året har det blommat upp lite nya sorters boende, bla glamping.
 
En Glamping är något som en camping erbjuder som en liten extra facilitet. Det varierar från campingarna sins emellan hur dom har byggt upp själva glampingdelen. Oftast har man några olika tält och en stuga etc. Grejen med glamping är att allting inom campingärlden ska vara lite lyxigare. 
 
Till glampingar åker oftast dom som vill uppleva campingkänslan men ändå kunna leva lite bekvämare och lyxigare. Om man vill bo på glamping är det oftast lite dyrare då standarden blir mycket högre. Det fins bla tält,husvagnar och stugor att hyra via en glamping.
 
En annan boendeform som också har blivit mer vanlig framförallt här i Sverige är vandrarhemmen. Ett vandrarhem fungerar ungufär likadant som ett hotell men på ett vandarhem får man bo mer självständigt och enklare. Det finns olika typer av vandrarhem, på en del ställen har dom ingen reception eller värd alls så då finns det kortläsare eller en porttelefon som man checkar in via. Man får oftast ha med sig egna sängkläder på ett vandrarhem, man får även städa upp efter sig till skilnad frå ett hotell där det finns städerskor som gör det jobbet. På vandrarhem bor man oftast om man bara ska ha någonstanns att bo över 1-3 dagar då standarden är lite lägre. På dom flesta vandrarhem erbjuds även frukost. Frukosten ingår oftast i priset på vandrahemmen. På en del vandrarhem har man även tillgång till att laga mat själv. Det första vandrarhemmet i Sverige kom till år 1933 och sen dess har folk bott på vandrarhem mer o mer.
Här är ett tält från en Glamping i Åhus!
Märket med glasen på är ett tecken för glamping. Märket sitter oftast ute vid vägen vid infarten av glampingen.
Här är ett exempel å hur ett vandarhem kan vara inrett, väldigt enkelt men ändå funktionellt!
Den här skylten kännetecknar vandrarhem. Skylten sitter oftast uppsatt vid/nära ett vandrarhem.
 
 
 
 
 
 

Veckans servicetips!

Publicerat: 2012-12-03 | 10:53:00 i Servicetips
Veckans tips är att alltid vara glad, det lockar och smittar andra gäster/kunder att komma till baka och att dom har haft en bra upplevelse. Medans en uttråkad, ledsen min inte får folk att bli glada.
 
Ett leende är alltid uppskattat!
                                        HISS                                                                       DISS    
 

Intervju med Emma Bratt

Publicerat: 2012-12-03 | 10:23:00 i Intervjuer
 
Hej alla våra kära bloggläsare! Här kommer en liten intervju angående service, idag är det Emma Bratt som har fått den stora äran att bli interl.
 
Varför tycker du att bra service är viktigt?
 
-Jag tycker att bra service är viktigt för att man får kunder, nya som gamla. Jag tycker även att bra service är när man lyckas överraska kunden på ett bra sätt .
 
 
Har du jobbat inom service någongång?
 
-Ja, jag har praktiserat på bla .cafeer,resturanger och på en leksaksaffär. På caffiterian fick jag ta emot kunder/gäster med ett stort leende, haha jag fick nästan ont i kinderna när jag log så mycket vid kassan. och det gällde samma sak i Leksaks affären, för där satt jag också i kassan.
 
 
Vilken är den bästa servicen du någonsin har fått?
 
- Det var nog när jag var i Thailand och jag var på vårat hotellet. Vart jag än gick så fick jag ett leende av personalen och folk gick runt och frågade ifall allt var bra eller om jag önskade mig något att dricka/äta. Det var verkligen bra service tyckte jag, det märktes också för att jag hade gått upp ungeför 2 kilo när jag kom hem. 
 
Varför tycker du att det skulle vara kul att arbeta inom service? 
 
- För jag älskar att träffa nytt folk och det vore ännu roligare att träffa folk som är ute på semester, dom är oftast glada och uppspelta för sin semester. Men sen finns det folk som är missnöjda och irreterad på små saker, och då tar dom ut det på mig och det kanske kan vara det ända tråkiga med service. Men då är det roligt att kunna hjälpa dom och på det sättet vända deras humör till nöjda och glada. 

RSS 2.0