Malin Gustafsson SERVICE
Alla vill bli bemöta med god service.
För mig är god service först och främst bemötandet. Alla kunder ska känna sig speciella, man säger att den lilla kunden som inte köper något dyrare än för 50kr är lika mycket värd som kunden som handlar för 5000kr eftersom den lilla kunden kan bli den stora kunden, därför ska man aldrig dömma kunden på exempel utseende, ålder eller kön för man kan aldrig veta vad det egenligen är för person. Ett léende på läpparna, trevlig attityd och en jag fixar det känsla är vad ett bra bemötande handlar om. Att inte visa att man kanske är stressad eller har en dålig dag, att kunna koppla bort det och ge ett bra bemötande mot kunden och få den att känna sig speciell är riktig guld service. Service handlar även om lösningar. Att kunna lösa problem och göra det bästa av situationen. Exempel på ett hotell kanske gästen kommer ner och klagar över att varm vattnet inte fungerar. En sådan situation kan man lösa med att "någon kommer upp och fixar varmvattnet åt dig "och för att vända det negativa possetivt kan man komplettera med exempel en gratis middag nere i restaurangen. Det är det lilla extra som gör att kunden inte längre bekymrar sig om varmvattnet utan uppskattar det lilla extra och det är den goda service som kunden kommer lägga på minnet och sprida vidare och det lyfter hotellets service. Servicen " det fixar vi" är en jätte bra service enligt mig, att kunna lösa situationer.
Det här är bra service
Man går in på en resturang, bemöts av ett leende och ett varmt "välkommen". Man får menyn, sen tid att titta och bestämma sig, personalen är uppmärksam och ser när man är klar. Beställningen tas, man får dricka och bröd medans man väntar på maten. En av barnen spiller ut drickan på golvet. Personalen kommer och torkar upp och frågar om det gick bra och säger att man får en ny dricka kostnadsfritt, det var ju bara en olycka och man känner hur personalen uppmärksammar sig på en. Maten serveras och man bemöts av ett "smaklig måltid". Man får äta i lungn och ro, ingen stress från personalen om att man behöver bordet snarast. Alla ser mätta och belåtna ut och man bemöts av ett "Smakade det bra?", "Önskas något mer?" man svarar att det är bra och att man kan ta notan. Man får notan samtidigt som barnen får varsina sopbubblor. Man ser hur barnen lyser upp. Ett uppmärksamt hejdå, ha en fortsatt trevlig dag och kom gärna tillbaka. En nöjd resturang upplevelse där man gärna kommer tillbaka.
Bild från google.
Malin Gustafsson
Kommentarer
Trackback